pühapäev, 31. jaanuar 2016

"Oo jee, tasuta wifi!" ja seekord teistsugune postitus

Heihei! 


Mõtlesin selle nädala postituse natuke teistsugusema teha. Süsteem järgmine: ma ei kirjuta viimase 2-nädala kõikidest päevadest, sest oli päevi, kus midagi ei juhtunud seega ma kirjutan olulisematest päevadest. Ma olen algusest saadik juba üles kirjutanud erinevusi Eesti/eestlaste ning Prantsusmaa/ prantslaste vahel ning kuna nüüd on juba 5 kuud täis, siis  kirjutan need ka teile siia :)

Muide, kuidas ma ennast tunnen? Mõnipäev peale kooli olen ma nii meeletult väsinud, et ma ei jaksa isegi kahvlit ja nuga käes hoida. Koolipäevad on nii pikad ning vahest tahaks lihtsalt 3päeva järjest magada. Aga samas mu sõbrad siin on nii toredad ja ma siiski õnnelik!
Nädal aega veel kooli ja siis on 2-nädalane vaheaeg, millest ühe ma veedan Austrias suusatades :) Juhhei! Lisaks nädalavahetus Pariisis, sest YFU reunion tuleb :)
Esimene nädal:



Teisipäeval saime uus inglise keele õpetaja. Ta on noor ja räägib hästi inglise keelt ning temaga me ilmselt hakkame õppima. Esimeses tunnis kirjutasime oma pinginaabrite kohta lühitutvustused ja pidime need klassi ees ette kandma. Talle meeldib kord ning ta ei luba meil väga palju omavahel lobiseda, mis on ülihea, sest eelmisel õpetajagal polnud klassi üle absoluutselt kontrolli. 

Kolmapäeval peale kooli tegime vannaga kaneelirulle. Päarstlõunal oli kõikidel midagi teha ning ma jäin üksi koju. Tegin teleka lahti ja vaatasin Grey Anatoomiat ning nautisin kaneelikaid :) 

Neljapäeval peale sööki olime klassikatega koridoris ja tegelikult on koridorides keelatud telefoni kasutada, kuid kõik teevad seda ikkagi ja sel hetkel olin ka mina oma telefonis, kui järsku tuleb üks surveillant ehk jälgija (otsetõlkes) vms, kes käib koridorides ringi ja vaatab, et me ei oleks telefonides jne. Jäin vahele :( Ta võttis mu telefoni, ma alguses ei tahtnud üldse talle seda anda, kuigi lõpuks andsin ikkagi ja ta ütles, et ma võin sellele 2tunni pärast järele minna. Olin kurb, kuid pärast läksin sellele järele ning sain selle tagasi. Tegelikult mul läks õnneks, ta oleks võinud ka selle otse direktori kabinetti viia, aga kuna see oli mu esimene kord, siis ta viis selle lihtsalt enda kabinetti. Pärast hakkasin mõtlema, et miks ma ei kasutanud vabandust, et ma olen vahetusõpilane ja ei teadnud vms :D Võib-olla oleks see mind päästnud, aga võib-olla ka mitte :D 

Reede õhtul oleksime isaga peaaegu läinud restorani konnajalgu sööma, aga ma lõin liiga araks ja ütlesin, et lähme natuke hiljem :D Läksime siis poodi ja ostsime vajalikke aineid, et teha kodupitsat. 




Xd kodupitsa :)


Tegelikult oli hea, et me restorani ei läinud, sest umbes kella 21 ajal hakkas vihma sadama. Õues olid miinuskraadid ja vihma sadas ehk kui vihm maa peale kukkus, külmus see koheselt jääks. Peale 20minutit sadu sai õues uisutada. Kiilasjää, aga no ikka korralik kiilasjää. Isa rääkis, et eelmisel aastal oli mitu päeva kiilasjää maas ning kõndida korralikult ei saanud, rääkimata autoga sõitmisest, see oleks olnud liiga ohtlik. Ma vist pole Eestis kunagi kiilasjääd niimodi näinud. 

Laupäeval käisime Metz'is šoppamas. Mul oli uut ripsmedušši vaja ning ma ostsin ühe ripsmedušši, kuid pärast lähemalt uurides tuli välja, et see oli pruun. Tubli! Õnneks polnud me veel Metz'ist ära läinud ning me läksime poodi tagasi ja sain õnneks mustaks ära vahetatud :D 



Pühapäeva hommikul tegime õega pannkooke. Pärastlõuna oli niisama kodune ning mina õppisin teisipäevaseks kirjanduse proovieksamiks.  


Teine nädal:

Teisipäeval oli kirjanduse proovieksam. Sama, mis novembris, ma ei mäleta, kuidas ma teile selle siia tõlkisin, et mis see täpselt on (võib-olla ma kirjutasin bac blanc), aga jaa, meil oli uuesti sama asi. Ütlen ausalt, et novembris läks paremini, sest siis oli romaan, kuid seekord oli teemaks luule ning see ei läinud kõige kergemini. Lisaks sai ka 5 kuud Prantsusmaal täis ning õhtuks ostis pere mulle lille ja koogikesi :) Nii armas! 

Tegin oma armsa kuuikuga pildi ka selle puhul ning tegin ka FB'sse postituse:
(Ülemine rida vasakult: Pauline, Marie, Lisa
Alumine vasakult: Juliette, mina, Elodie)

 (Täna, 5 kuud tagasi istusin lennukis ja mõtlesin, et aasta on liiga pikk aeg. Pool vahetusaastat on läbi, aga olgem optimistlikud: pool on ju veel ees 😋 Olen leidnud endale suurepärased sõbrad ja muidugi imelise perekonna, kes on mulle alati toeks, kes hoolivad ja armastavad mind. Ma olen niiii õnnelik! 🇫🇷


Aujourd'hui ça fait 5 mois que je suis en France. Au debut, je pensais qu'un an c'est trop long. La moitié de l'année est passé mais je suis optimiste: l'autre moitié est encore devant moi 😋 J'ai trouvé des supers amis, une famille magnifique qui sont là pour moi et qui m'aiment. Je suis vraiment heureuse! 
🇫🇷)


Kolmapäeval oli mul Institut de Beauté's näomassažile aeg kinni pandud. See polnud päris masaaž, aga see naine pani mulle igasuguseid puhastavaid kreeme, lasi auru ja pani mulle lõpuks ka maski. Nii mõnna oli! 

Laupäeval käisime taaskord Metz'is. Nimelt köögitoolid on päris katkised seega me otsisime uusi toole. Lisaks ka suusatamise jaoks sokke ja muud varustust. Käisime ka ühes kaubanduskeskuses, kus ma leidsin Juliettele sõbrapäevaks kingi :) Leppisime kokku, et me omavahel teeme :)  

Pühapäeval käisime õe ja vennaga ujumas. Täna oli päris palju rahvast seal ja ma ei saanud korralikult ujuda seega väga kaua ujulas ei olnud. Päraslõunal käisime kinos, "Viies laine", mulle päris meeldis see :) Pärast oli niisama rahulik ja kodune. 
Tegime ka koduse šokolaadisaia 

Mmmmm :)



Paar pilti ka veel: 







Nüüd siis see teissugusem osa ja märkused, mida ma 5 kuu jooksul märganud olen. 


Mida uut olen teada saanud? (mida teile veel kirjutanud pole)

Rääkisime perega ükspäev taaskord koolist. Sain teada näiteks seda, et klassid vahetuvad iga aasta. Lend on küll sama, kuid klassid segatakse aasta alguses ära. Osad inimesed võivad kattuda, aga ei pruugi. Mõnes mõttes hea, et saad uute inimestega tuttavaks ja tänu sellele hiljem suheldakse paraleelklassidega rohkem. 

Prantslased on väga lähedased. Tere ütlemiseks tehakse põsemusi (ilmselt te teate, aga igaksjuhuks seletan ära. Põsed pannakse üksteise vastu ja tehakse musi häält.) Mitu põsemusi teha tuleb oleneb piirkonnast, osades kohtades tehakse 4 või 3, aga enamasti 2 ehk ühele põsele ja teisele ning sellest piisab :D) 

Sõpradele ja perele öeldakse väga tihti ma armastan sind. 


Kuidas kirjutada enda nime?

Nime kirjutamine pole sama moodi nagu Eestis: Sonja-Marie Aaslaid, vaid siin, lehe nurka oma nime pannes, kirjutavad prantslased AASLAID (suurte tähtedega) Sonja-Marie (väikeste tähtedega ning eesnime jaoks minnakse tihtipeale ka järgmisele reale). Mina olen Eesti vormi juurde jäänud ja õnneks saavad kõik ikkagi mu nimest aru, kuigi seda hääldatakse teistmoodi: rõhk on prantsuse keeles lõpus seega sama kehtib ka kõikide nimede puhul. 


Jõuludega seoses:

  • Päkapikud pole teemas, ainult advendikalender. 
  • Jõuluvana käib öösel ning kinke avatakse 25.hommikul. Tegelikult see on igas peres erinev, aga lastega peredes räägitakse, et jõuluvana käib öösel kamina kaudu (nagu Ameerikas), kuid lasteta või juba vanemate lastega peredes käib jõuluvana ka niisama ukse taga. Oleneb, kuidas pere tahab. Meie jõuluvana käis öösel :) 
  • Klassis jõulukinkide tegemine pole kombeks. Meie oma klassiga küll tegime, kuid mitte klassijuhataga, vaid kirjanduse õpetajaga. 
  • Traditsioonilist jõulusööki pole. On mõningad pisikesed olulised toidud näiteks bûche, foie gras (hanemaks peaks olema). Koolis oli meil tavaline (minu jaoks) söök: kana, kartulid, salat jms. 


Internett/ levi/ Wifi

  • Internett ja 3g ei tööta/ ühenda ära igal pool. Eestis käid ringi ja 3g sinuga kaasas, kuid mitte siin.
  • Igal pool pole levi: kui ma näiteks bussiga koolist koju sõidan, siis poole tee peal kaob levi ära. Lisaks kui 5minuti kaugusele restorani lähme, siis seal pole isegi mitte levi ühendust. 
  • Wifi: istume näiteks restoranis/ kaubamajas ning õde ütleb: "Oo jee, tasuta wifi!" seega igalpool ei ole Wifit. Ma olen päris harjunud ikkagi, et igalpool on Wifi :D 

Riietumine

  • Firmamärgid (eriti jalanõude puhul) on väga teemas. Pool gümnaasiumi käib ringi jalas Nike, Adidas, New Balance, Converse (4 väga poppi marki). Kuna meil pole garderoobe ja me ei vaheta jalanõusi ning käime vahepeal õues, siis jäädakse samade jalanõude ja jopedega. 
  • Jopedel "pole lukku". Mitte keegi ei pane jopel lukku kinni, ausalt. Ei teagi, kas sa pole kinnise jopega moodne või mis teema on. Isegi -6 kraadiga ei tõmmata lukku kinni. 
  • Külmakraadidest rääkides: sulejopesi palju ei leia, paljud käivad ikkagi tagide ja jakkidega. 
  • Teksade ääred on pidevalt üles keeratud (külmade ilmadega alla ei keerata) 


Pangandus

  • Kui Eestis on 1.klassi õpilastel pangakaardid, siis Prantsusmaal saad sa oma esimese pangakaardi alles peale 15-eluaastat. Pole keelatud seda varem omada, vaid perekondades on nii tavaks. Sul võib pangakaart olla, aga... peaaegu kõikides poodides on limiit alates millest saab kaardiga maksta (tihti 5eurot) või siis ei saa üldse pangakaardiga maksta. Kui mina saabusin ja klassiõdedelt McDonalds'is küsisin, et kas ma saan kaardiga maksta (kes seda Prmaad teab), siis vaadati imestunud nägudega ja küsiti: "Sul on pangakaart??" "Eee, jaa?! :D"
  • Prantsusmaal eksisteerivad tšekid ja tšekiraamatud ja neid kasutatakse päris tihti ning igalpool on võimalik tšekkidega maksta.


Autod, maanteed

  • Maanteed maksavad ja tänu sellele on teed ka korras.
  • Maanteed on põhiteed. 
  • Maanteel sõidetakse 130 km/h. 
  • Prantsusmaal ei pea (auto) tuledega sõitma, vaid võib sõita tuledeta. Tuled peab peale panema udu ja vihma korral ning loomulikult ka öösel. 

Söök

  • ... on püha. Söögikorrad on väga olulised ja mitte ühtegi ei tohi vahele jätta. Süüakse kogu aeg koos, hommikusöök mitte, sest koolipäevadel ei alusta kõik samadel kellaaegadel ning nädalavahetuseti ärkab iga üks erineval ajal. Lõunat süüakse kella 12 või 13 paiku ning õhtusöök 19 paiku. Söögikord on alati (vähemalt) 3-käiguline (mõnikord 4, sest süüakse ka väike eelroog): põhiroog, juust, magustoit.
  • Juust- VÄGA OLULINE. Lõigatakse viil juustu ning kõrvale süüakse, kas  viil baguette või niisama tavalist saia. Jah, ma ütlen saia, sest musta leiba ei leia igalt poolt ja french'id pole harjunud sööma tumedat leiba. 



Muud pisikesed märkused

  • Prantslased on oi kui valjud. Noored karjuvad/ naeravad väga kõva häälega ja üldse väga palju. 
  • Paljudel on pruunid silmad. 
  • French'ied räägivad niiiiiii palju. Õpetajad räägivad näiteks oma elust lugusid (matemaatika õpetaja, kui ta gümnasist oli, unustas oma hindelise kodutöö maha ning läks sellele söögivahetunni ajal järele, kuid kahjuks olid jõulud just saabumas seega ta jäi jõulusöögist ilma). 
  • Hommikuti juuakse sooja piima. Mina kukkusin selle reha otsa esimestel päevadel Prantsusmaal. Kui me olime Bapaume's, siis olid kõrvuti tünnid: kakao ja piim. Mina ei teadnud, et piim oli soe ning võtsin hommikuhelbed ja kallasin sooja piima peale. Ei olnud mõnus seda süüa (mulle ei maitse). 
  • Prantslased hilinevad igale poole. Kui oled külla kutsutud kella 19ks, siis on täitsa normaalne jõuda pool tundi hiljem. 
  • Prantslased on korralikud. Kooliõpilased õpivad nii palju. Tihti kui ma kelleltki küsin, et mis sa nädalavehtusel teed, siis vastus on, et õpin. Täiskasvanutele meeldib, kui kõik on planeeritud ja teada, mida, kus, kellega, miks, millal tehakse. 
  • Kõik filmid, sarjad, seriaalid dubleeritakse ära. Loomulikult on võimalik panna originaalvariant, kuid paljud prantslased seda ei tee. 
  • Inglise keelt ei osata hästi ning neil on väga suur aktsent. Kui mõni klassikaaslane inglise keele tunnis räägib, siis mõnikord ma ei saa aru, mida õpilane ütleb, sest aktsent lööb hullult välja. Üldiselt neile ei meeldi inglise keelt rääkida ja räägitakse (meelega) aktsendiga, et näidata, kuidas neile inglise keel ei meeldi. See on ka üks põhjustest, miks eestlaste inglise keel hea on. 
Eile olime restoranis ning ma küsisin magustoiduks chocolate loving spoon cake vms ja ütlesin seda teenindajale. Selle peale ütles ta mulle, et mul on väga hea aktsent. Mõtlesin, et no jah, ma ei ütleks selle kohta "aktsent", vaid õige inglise keele hääldus. Kui magustoidud lauda toodi, siis teenindaja hääldus oli väga prantsuse pärane: šokolaa lüvin spüün keik ning lisaks piinüt büttö (peanut butter). 




Mardi dernier il y avait le bac blanc français. J'ai un peu réussi parce qu'il y avait Juliette qui m'a aidé avec les révisions :D Aussi ça faisait 5 mois que je suis en France. On a fait la cuisine: une fois c'était la pizza et l'autre fois pain au chocolat. Yay! On a fait du shopping et on a acheté des nouvelles chaises pour la cuisine :) Aujourd'hui nous sommes allés au cinéma pour voir la "5ème vague", je l'ai bien aimé. Voilà! :D 



(18.01-31.01.16)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar